marți, 6 octombrie 2009

BACALAUREAT 2010


Ministrul Educatiei a publicat pe siteul edu.ro ordinele de ministru privind aprobarea metodologiei de organizare si desfasurare a examenului national de bacalaureat 2010.Examnul de Bacalaureat are, incepand cu anul scolar 2009-2010, o noua structura care presupune sustinerea a doua tipuri de probe:-evaluari orale si practice pe parcursul anului scolar si-evaluari scrise dupa incheierea anului scolar.Pe parcursul anului scolar se organizeaza doua sesiuni ale bacalaureatului:
PROBE ORALE:Elevii se vor inscrie in intervalul 14 - 18 decembrie 2009 pentru prima sesiune a examenului de bacalaureat 2009-2010.
Probele orale se vor sustine in data de:11 - 13 ianuarie 2010 - prima proba (proba A): evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana 13 - 15 ianuarie 2010 - a doua proba (proba B): evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna 18 - 29 ianuarie 2010 - a treia proba (proba D): evaluarea competentelor digitale 19 - 22 aprilie 2010 - a patra proba (proba C): evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba moderna
PROBE SCRISE:Elevii se vor inscrie pentru a doua sesiune a examenului de bacalaureat 2009-2010 dupa incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a in data de 11 iunie 2010.
Probele scrise se vor sustine in data de:28 iunie 2010 - (proba E): Limba si Literatura Romana29 iunie 2010 - (proba E): Limba si Literatuta Materna30 iunie 2010 - (proba E): proba obligatorie profilului1 iulie 2010 - (proba E): proba la alegere a profilului si specializarii.
Prima afişare a rezultatelor va avea loc în 3 iulie 2010 (până la ora 16.00) şi va fi urmată de depunerea contestaţiilor în aceeaşi zi, în intervalul orar 16.00 - 20.00. Soluţionarea contestaţiilor se va face în perioada 5-6 iulie 2010, iar afişarea rezultatelor finale în ziua de 7 iulie 2010.Sesiunea de toamnă se va desfaşura între 23 august şi 8 septembrie 2010, înscrierile fiind stabilite pentru săptămâna 5-9 iulie 2010.La proba de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal, elevii pot alege oricare limbă modernă studiată în liceu, indiferent dacă a fost studiată drept limba 1, limba a 2-a sau limba a 3-a de studiu, dacă a fost studiată în regim normal, intensiv, bilingv ori dacă a fost disciplină obligatorie sau opţională.
Evaluarea competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională se face prin trei tipuri de probe, după cum urmează: -probă scrisă, cu durata de 90 minute, -probă orală, cu durata de 10-15 minute si -probă de înţelegere a unui text audiat, cu durata de 20 de minute.
Subiectele pentru probele de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată în liceu sunt elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, astfel încât să permită stabilirea, pentru fiecare candidat, a nivelului corespunzător Cadrului European Comun de Referinţă pentru Limbi.Subiectele pentru proba de evaluare a competenţelor digitale se stabilesc de CNCEIP, în conformitate cu programa de bacalaureat, elaborată pe baza programei şcolare a disciplinei „Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor", studiată în trunchiul comun, la toate filierele, profilurile şi specializările, pe parcursul claselor a IX-a şi a X-a. Tot CNCEIP va stabili printr-o procedură elaborată în concordanţă cu standardele europene şi publicată pe Internet până la data de 31 octombrie 2009, durata probei de evaluare a competenţelor digitale, respectiv modalitatea de desfăşurare şi evaluare a probei. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competenţă, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu.
Rezultatul obţinut de fiecare candidat la proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competenţă corespunzător grilei aprobate la nivel naţional. Nivelul de competenţă lingvistică de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă se stabileşte de comun acord de către cei doi profesori examinatori, în conformitate cu descriptorii din programele de bacalaureat şi cu grila cuprinsă în procedurile elaborate şi transmise de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar. Nivelul de competenţă lingvistică de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă a candidatului se înscrie într-un borderou, care este semnat de cei doi examinatori. Aceeaşi procedură se aplică şi în cadrul probelor de evaluare a competenţelor într-o limbă străină şi a celor digitale sau cu precizarea că, în cazul ultimei probe, în funcţie de punctajul obţinut, se va stabili nivelul de competenţă digitală a candidatului, după cum urmează: 0-25 puncte - utilizator începător, 26-50 puncte - utilizator de nivel mediu, 51-74 puncte - utilizator avansat, 75-100 puncte - utilizator experimentat.
Absolvenţilor clasei a XII-a/ XIII-a, care au susţinut aceste probe, li se eliberează certificate care atestă nivelul de competenţă lingvistică, respectiv nivelul de competenţă digitală. Acestea vor fi însoţite de suplimente descriptive ale certificatului de competenţă care conţin descrierea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă ale candidatului şi se vor completa în conformitate cu nivelul acordat candidatului.
Eliberarea certificatelor nu este condiţionată de promovarea probelor scrise. Elevii care promovează, pe parcursul învăţământului preuniversitar, examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine sau pentru certificarea competenţelor digitale, au dreptul la recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere.Toate aceste evaluări se organizează şi se desfăşoară la nivelul unităţii de învăţământ, pe parcursul clasei terminale de liceu, în faţa unei comisii prezidate de directorul unităţii de învăţământ şi numite prin decizie a inspectorului şcolar general.Probele scrise prin care sunt cuantificate competenţele formate pe durata învăţământului liceal se susţin după încheierea anului şcolar, în faţa unei comisii formate de inspectoratul şcolar judeţean.
Probele scrise sunt următoarele:a)- probă scrisă la limba şi literatura română -(proba E): comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările;
b)- probă scrisă la limba şi literatura maternă -(proba E): comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
c)- o probă scrisă, diferenţiată în funcţie de filieră, profil şi specializare - (proba E): matematică - pentru profilul real din filiera teoretică, pentru toate profilurile din filiera tehnologică, pentru profilul militar şi profilul pedagogic - specializarea învăţători-educatoare, din filiera vocaţională, respectiv istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretică şi pentru toate profilurile şi specializările din filiera vocaţională, cu excepţia celor menţionate mai sus;
d)- o probă scrisă la care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate - (proba E), pentru una dintre disciplinele cuprinse în următoarele două grupe: fizică, chimie, biologie sau informatică (pentru profilul real din filiera teoretică, pentru profilul tehnic şi profilul resurse naturale şi protecţia mediului din filiera tehnologică şi pentru profilul militar din filiera vocaţională) sau geografie, filosofie, logică şi argumentare, economie, psihologie şi, după caz, sociologie (pentru profilul umanist din filiera teoretică, pentru profilul servicii din filiera tehnologică şi pentru toate profilurile şi specializările din filiera vocaţională, cu excepţia celui militar).
Pentru candidaţii proveniţi din promoţiile anterioare, se face asimilarea specializării absolvite cu una dintre specializările/calificările profesionale în vigoare pentru promoţia curentă.
Se consideră promovaţi elevii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: au susţinut probele prevăzute în interiorul anului şcolar, au susţinut toate probele scrise şi au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare dintre acestea, iar media aritmetică, formată din două zecimale exacte, a notelor obţinute la probele scrise este cel puţin 6.
În cazul nepromovării examenului, pot fi recunoscute în sesiunile următoare, la cerere, rezultatele la evaluările susţinute in decursul anului şcolar, respectiv rezultatele la probele scrise la care s-a obţinut cel puţin nota 5. Recunoaşterea unora dintre probele promovate într-una din sesiunile organizate din anul 2003 încoace este condiţionată de solicitarea scrisă de recunoaştere a probelor promovate, în momentul înscrierii pentru una dintre sesiunile anului 2010.Important: Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar va posta pe Internet doar structura subiectelor pentru probele examenului de bacalaureat, precum şi precizările metodologice referitoare la cerinţe şi la modalităţile de evaluare ale acestora la data de 31 octombrie 2009.


PROGRAMĂ
PENTRU EVALUAREA COMPETENŢELOR DIGITALE
EXAMENUL NAŢIONAL DE BACALAUREAT – 2010
Proba D




Aprobată prin O.M.E.C.I. nr. 5204 / 23.09.2009
2009-2010




I. STATUTUL PROBEI
Proba de evaluare a competenţelor digitale are statutul de probă practică obligatorie în cadrul examenului de bacalaureat, pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările. Susţinerea acestei probe este o condiţie necesară pentru participarea la probele scrise.





COMPETENŢE DE EVALUAT
Sunt propuse şapte domenii de competenţă:
1. Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor
• Operarea corectă la nivel elementar
• Descrierea interfeţei sistemului de operare
• Descrierea organizării informaţiilor pe suport extern
• Dobândirea deprinderilor de lucru cu discuri logice, directoare, fişiere
• Utilizarea unor accesorii ale sistemului de operare Windows
• Aplicarea modalităţii de tipărire a unui fişier
• Realizarea unor aplicaţii practice
• Cunoaşterea tastaturii ca dispozitiv de introducere a datelor şi în special de editare. Funcţiile mouse-ului
• Dobândirea deprinderilor de utilizare a tastaturii în procesul de procesare text sau grafică
• Operarea ergonomică şi eficientă cu tastatura
• Realizarea unor deprinderi practice de lucru rapid
2. Editoare de texte
• Enumerarea şi aplicarea operaţiilor de bază necesare prelucrării unui text
• Utilizarea operaţiilor de bază în procesarea textului
• Aplicarea diferitelor modalităţi de formatare a textului
• Utilizarea avansată a editorului de texte
• Formatarea finală a unui document
• Descrierea şi aplicarea corectă a modului de tipărire a unui document
• Descrierea facilităţilor de utilizare a poştei electronice, faxului şi prezentării oferite de editor
• Realizarea unor aplicaţii practice
• Deprinderea redactării corecte şi rapide a unor documente
3. Informaţie şi comunicare
• Definirea noţiunilor legate de „arhitectura” Internetului
• Enumerarea serviciilor oferite în Internet şi descrierea acestora
• Enumerarea componentelor necesare accesului la Internet
• Clasificarea şi folosirea modului de adresare în Internet
• Utilizarea posibilităţilor de căutare a informaţiilor
• Aplicarea modalităţilor de folosire a serviciului de e-mail
• Descrierea şi aplicarea măsurilor de securitate în utilizarea Internetului
• Utilizarea serviciului de conversaţie
• Utilizarea corectă a regulilor de comportare în reţeaua Internet
• Realizarea unor aplicaţii practice
• Utilizarea operaţiilor de bază necesare realizării unei pagini HTML
• Folosirea elementelor de bază pentru inserarea în pagină a elementelor: text, imagine
• Aplicarea operaţiilor de bază necesare pentru realizarea unei pagini – copiere, mutare, ştergere
• Enumerarea şi aplicarea modalităţilor de a realiza o hiper-legătură
• Utilizarea tabelelor într-o pagină WEB
• Realizarea unor aplicaţii practice
• Transformarea documentelor text obişnuite sau a prezentărilor PPT în pagini web

4. Concepte de bază ale Tehnologiei Informaţiei (IT)
• Identificarea componentelor hard şi soft ale unui calculator personal
• Descrierea funcţionării unui calculator personal
• Descrierea performanţelor unui computer
• Definirea conceptului de reţea de calculatoare şi enumerarea avantajelor lucrului în reţea
• Decsrierea situaţiilor în care poate fi utilizat un calculator în activitatea zilnică
• Argumentarea necesităţii securizării computerelor şi a reţelelor
• Descrierea implicaţiilor utilizării calculatorului, din punct de vedere al sănătăţii
• Descrierea aspectelor de bază legale privind utilizarea soft-ului

5. Editoare de calcul tabelar
• .Aplicarea operaţiilor elementare şi a conceptelor de bază ale aplicaţiei Excel
• Utilizarea opţiunilor de formatare şi gestionare a datelor din foile de calcul
• Utilizarea formulelor şi a funcţiilor
• Utilizarea corectă a opţiunilor de tipărire a unei foi de calcul
• Utilizarea unor tehnici şi procedee de realizare de grafice şi diagrame
• Realizarea de import obiecte
• Realizarea unor aplicaţii practice
6. Baze de date
• Aplicarea operaţiilor elementare şi a conceptelor de bază ale aplicaţiei Access
• Operarea cu baze de date
• Crearea şi utilizarea formularelor
• Utilizarea informaţiilor dintr-o bază de date
• Crearea şi utilizarea rapoartelor
• Realizarea unor aplicaţii practice
7. Prezentări
• Aplicarea operaţiilor de bază necesare realizării unei prezentări - PowerPoint
• Aplicarea elementelor de bază în procesarea textului
• Utilizarea operaţiilor de bază necesare pentru realizarea unei prezentări - copiere, mutare, ştergere
• Aplicarea modalităţilor de formatare a unei prezentări
• Utilizarea elementelor grafice în prezentare
• Utilizarea diagramelor
• Inserarea imaginilor şi altor obiecte într-o prezentare
• Realizarea animaţiei într-o prezentare
• Realizarea unei prezentări
• Identificarea modalităţilor de a realiza tipărirea prezentării
• Realizarea unor aplicaţii practice

Niciun comentariu: